גילוי העולם החדש-היסטוריה, אתנו-היסטוריה והיסטוריוגרפיה

 

[קולומבוס ניהל במסעו 2 יומנים: האחד אמיתי והשני שקרי, שנועד להסיר דאגה מלבו של הצוות, כיוון שבתום שבועיים מהמסע הוא הבין שחישוביו לא נכונים.]

ברטולומה דה לס קסאס (1484 – 1566), נזיר שהיה למגן העיקרי של זכויות האינדיאנים ושכתב ללא הרף על העולם החדש ועל שעבודו. הוא טען שיומנו של קולומבוס הגיע אליו ועל בסיס זה כתב.

על פי ספרו של לס קסאס, לא ברור מי גילה ראשון את היבשת (קולומבוס או יורד ים בספינתו), הגילוי הוודאי נעשה בלילה ויורדי הים ירדו לחוף רק למחרת הגילוי. חשוב להבין שרגע מציאת היבשה ב-12.10.1492 לא היה חשוב ומכונן עבור קולומבוס ועבור בני התקופה, כיוון שהוא הבין שהוא הגיע לשרשרת איים בדרך לסין, ולא אל יעד המסע הספרדי – סין. עם זאת, כשישים שנה לאחר מכן כבר ניתן לראות כותבים שמתייחסים אל הגילוי כאירוע חשוב ביותר. בנוסף, אנחנו נתקלים גם באדישות כלפי הגילוי, בטענה שהעולם החדש הוא רחוק מאד ואינו חלק מהתרבות וההיסטוריה של העולם הישן.

בכל אופן, הגילוי הביא לערעור על הקאנון: כתבי הקודש, ספרי אבות הכנסייה והפילוסופיה של העת העתיקה. ערעור שכזה אפשר אף לראות בכתביו של OVIEDO, ההיסטוריון המלכותי הספרדי בן המאה ה-16, שכתב שהעולם החדש לא חדש או עתיק יותר (כפי שהאמינו חלק מן האנשים), אלא חלק מהעולם הגדול שלא היה מוכר עד אז. היו שטענו שאמריקה היא יבשה שנבראה מאוחר יותר או התפתחה בפיגור, ואף השוו את האצטקים לאימפריה הרומית. זעזוע כזה של הקאנון, שלא תיאר את העולם החדש, היווה קרקע פורה לספקות בנוגע לשאר הנחות הקאנון. העירום של האינדיאנים, לדוגמא, זעזע את האירופיים – הרי האדם חטא בחטא הקדמון והתלבש מיד לאחר אכילת הפרי. מדוע האינדיאנים עירומים? האם כתבי הקודש טועים? האם הם לא בני אדם אמיתיים? האם הם לא צאצאי אדם הראשון?

וספוצ'י היה הראשון שהבין וכתב ששרשרת האיים היא למעשה חלק מיבשת חדשה.

 מכתב קולומבוס

קולומבוס לא גילה שהעולם עגול. הוא יצא למסעו בידיעה שהעולם עגול. העובדה כי העולם עגול כבר הייתה ידועה ורווחת במאה ה-2 לספירה.

מי שהיה הראשון להקיף את העולם דרך הים היה סגנו של מגלן – EL CANO.

 

קולומבוס גילה את אמריקה?

לא. האירופאים הראשונים להגיע לשם הם הנורדים (ויקינגים) שהגיעו ליבשת במאה ה-12 ואף הקימו בה מושבות.

גם שמו של קולומבוס ומקור משפחתו לא ברורים בוודאות. ידוע כי היה איטלקי מהעיר גנואה .

כיצד נתפש העולם ע"י אנשי התקופה?

העולם הוא כדור. ניתן להקיף אותו. הקיפו (ע"פ ERATHOSTENES) כ- 40 אלף ק"מ.

עומד במרכז היקום וכל יתר גורמי השמיים מסתובבים סביבו (לפני קופרניקוס).

עשוי בעיקר אדמה ומים.

מחולק לאזורים אקלימיים:

  • חוג הקוטב הצפוני וחוג הקוטב הדרומי – אזורים קפואים
  • עד חוג הסרטן – אזור ממוזג
  • עד חוג הגדי – אזור חם ולוהט שלא ניתן לחיות בו
  • עד חוג ה-? – אזור ממוזג נוסף

הייתה תפיסה כללית לגבי קווי המתאר של היבשות.

הציפייה הייתה שבאזורים הרחוקים נמצאים יצורים מפלצתיים ומוזרים (למשל, אנשים עם רגליים הפוכות). תפיסה שהפכה רווחת במיוחד בזכות תיאוריו של MANDEVILLE את המסע שלו לארץ הקודש ומשם לארצות המזרח.

אמונה נוספת הייתה האזור החם שהוא בלתי עביר CAPE BOJADOR. בחוף המערבי של אפריקה נתפש כנקודה שלא ניתן לעבור אותה – שונית עם מים רדודים שהמים בה כביכול רותחים. ב-1434 מצליחים ספנים פורטוגזיים לעבור את האזור הזה בזכות  "התגברות על הפחד" ועזיבה של קו החוף.

שתפו פוסט זה
שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email

ליצירת קשר מוזמנים להשאיר פרטים