דמות הגיבור הקולנועי

היום אנו עוסקים בדמות הגיבור הקולנועי כבן דמותו של ישוע. בשבוע שעבר ראינו גיבורות/רים בני דמותו של ישוע- ודיברנו על איזה מאפיינים נחפש ומה מבחינתינו יהיה סימן (או סימן לכאורה) שלפנינו עומד בן דמות של ישוע. דיברנו על הנכונות להקריב כדי לשנות, כדי להביא גאולה למישהו אחר. התמקדנו בדמות של בס כמאפיינת לאישה בדמות ישוע וראינו קטע מגרן-טורינו. היום נלך לגיבורים בני דמותו של ישוע אבל- בגלל שהם גיבורים של סרטי פעולה ישועיותם היא שונה.

מבחינת מאפייני הגיבור- מה יהיה שונה בין סרט אקשן ובין סרט רגיל? קודם כל יש את שאלת המוות- לפעמים הם ימותו- אבל הם תמיד יקומו לתחייה. הדגש יהיה פחות על המוות ויותר על הקימה לתחייה. מבחינת הקורבן- הם תמיד יצילו את העולם, בגדול, את האנושות כולה. הקורבן יהיה משהו פנימי שלהם- לא בהכרח פיזי אלא משהו בתוכם שהם יקריבו. בנוסף- יהיה עניין של מישהו שהוא מיוחד, נבחר, "האחד".

אבל נמקד יותר- מה נחפש כדי לזהות בצורה חד-משמעית בני דמותו של ישוע? קודם כל- דואליות. ז"א סופרמן, ספיידרמן- זהות חצויה, אבל גם לפעמים איזושהי דואליות פנימית אישיותית. בנוסף- הוא יהיה מנהיג, ומנהיג בודד. הוא יהיה אחר, אאוטסיידר וישבור את החוקים הרגילים. מלבד זאת נוכל לחפש מאפיינים בביוגרפיה של הדמות- דמות האב בסופרמן לדוגמא או העובדה שהוא הגיע מכוכב אחר. הוא גם יהיה מנותק מהחברה. פעמים רבות מישהו מטיל עליו שליחות. פעמים רבות אלה יהיו סצנות איקונוגרפיות. לבסוף- השם של הדמויות ירמז לנו, שפעמים רבות ראשי התיבות יהיה JC= Jesus Christ. במטריקס לדוגמא שמו הוא סיכול של one.

סצנה מתוך Terminator– מסוף שנות ה-80. ראינו את סצנת הבשורה. אשה צעירה, לא נשואה, שקוראים לה שרה. מגיע אליה שליח מן העתיד לבשר לה שהיא עתידה להיות אימו של מציל האנושות ששמו John Konnor. שם הבמאי, דרך אגב, הוא James Cameron. הוא מיועד להציל את האנושות מכלייה, והשליח מהעתיד צריך לשמור את אימו מחיסול. כאן המלאך גבריאל ורוח הקודש אוחדו לאחד בדמות השליח. לא ראינו סימבוליקה נוצרית, אלא הרבה סימבוליזם של שואה.

פעמים רבות- כי הבמאים לא סומכים על הצופים- ניתנים רמזים מאוד מובהקים כדי לאותת לצופים. הסרט הבא- מטריקס. זה סרט מאוד נוצרי- אבל כמות האלוזיות וההתייחסויות שלו הוא עצום. בסצנת ההתחלה ראינו ספר של בודלייר בשם "סימולקרה וסימולציה"- ניסיון לתת עומק פילוסופי לסיפור. בנוסף- ההתייחסות לעליזה בארץ הפלאות כשהוא צריך לעקוב אחרי הארנב הלבן. השם neo מרמז על ישוע בגלל הברית החדשה- והוא גם האדם החדש. פאולוס מספר שיש את האדם החדש שמביא את הישועה. לגיבור הסרט קוראים תומס אנדרסון- הוא הבן של אדם- "בן האדם", כינוי שחוזר פעמים רבות בברית החדשה.

בסצנה הבאה: לאחר שהוא נפרד מהאישה שקוראים לה "טריניטי", ואז פוגש את מורפיוס ואומר "זה כבוד לפגוש אותך", על כך הוא נענה- "הכבוד כולו שלי"- סימן לכך שיוחנן המטביל מכיר בו ומראה לו את הדרך. אז הוא מטביל אותו- שמקבל צורה של לידה מחדש וזה נעשה מאוד גרפי כי כמו תינוק הוא עירום, קרח ומכוסה בג'יפה. בסרט יש הרבה אלמנטים פילוסופיים ועיסוקים בדימיון ומציאות ואיך אנחנו מבדילים ביניהם. בנוסף- יש כאן כניסה של הרוח לגוף הפיזי. ההשתנות מאוד מפורשת. האמירה של מורפיוס- "העולם מכסה את עיניך"- שמרמז לאמירה של הדור העיוור שטחו עיניהם מראות. גם רעיון העבדות מהדהד את פאולוס בהקשר לסינגוגה- היהדות כדת של עוורים ועבדים להלכה. ישוע גם אומר "אני הוא האמת" ויש על זה הרבה משחקים. גם בסרט הזה וגם במחסל יש את העניין האפוקליפטי של אחרית הימים. הנשים מהשבוע שעבר שמצילות באהבתן את הגבר האחד הופך כאן למצבים טוטאליים, דרמטיים, אלימים, שקשורים לכל האנושות. לאחר שניאו מתעורר- יש לנו שחזור של רוח הקודש שיורדת לאחר ההטבלה כמעט אחד לאחד. מוזר שדווקא צבע הגלולה שהוא לוקח עם מורפיוס הוא אדום ולא כחול בהתאם לסימבוליקה של אלוהי-אנושי. דווקא ברגע שבו ניאו אמור לקבל את הטבע האלוהי שלו- הוא לוקח גלולה אדומה.

בהמשך- ניאו נבגד ע"י אחד מאנשיו. בסצנת הבגידה יש את הסטייק סביבו מתקיים דיון על האם הוא אמיתי או לא. בכל אופן יש פה דמות יהודה מאוד ברורה ונכלולית. מכאן אנו מתקרבים לסצנות הדרמטיות- המוות, התחייה ועוד.

הסצנה הבאה: מתוך הסרט הראשון של ספיידרמן– הקטע בו הוא בולם את הרכבת. ספיידרמן נצלב על הרכבת על רקע סמי-המנון אמריקאי שמתנגן. אז- מורידים אותו מהצלב ונושאים אותו לאחר שהוא "מת" וטבעו האלוהי מתגלה- המסכה שלו יורדת. כל האומות מתכנסות סביבו- השחורים והלבנים ואז- "מפי עוללים"- הילדים מביאים לו את המסכה ומבטיחים שלא יגלו. ההקבלה היא בין אמריקה ובין מושיע העולם…

בחזרה למטריקס: סצנת המוות והקימה לתחייה. ניאו מת וקם לתחייה. בנצרות המוקדמת התחייה הייתה חזקה הרבה יותר מהסימבוליקה של ישוע הסובל והאנושי שאנו רואים באמנות המאוחרת. טריניטי היא מריה מגדלנה שיושבת לצידו וסועדת אותו- וגם מחזירה אותו לחיים. יש בה גם קצת מרוח הקודש- היא נקראת על שם השילוש.

בניגוד לסרטים שראינו בשבוע שעבר- שמנסים לומר משהו על ישוע, הנצרות והאנושות ביחס לנצרות, יש תחושה שבסרטי הפעולה זה ניסיון אינסטנט להוסיף עומק ורוחניות למשהו שאינו כזה ולכן זה מקבל אופי מודבק או שטחי. מהרגע שמזהים את זה- כבר קשה לפספס את זה ורואים שהרבה סרטים עושים בזה שימוש.

נרניה: שונה מכיוון שהוא מבוסס על אגדה נוצרית מהמקור שלה. ראינו ישוע שהוא אישה וישוע שהוא גיבור-על, ועכשיו ישוע הוא אריה. בסצנה שראינו- השטן בדמות המכשפה עם היהודים המפלצתיים הורגים את אסלן כאשר שתי המריות צופות מהצד. לאחר מכן לוח האבן נסדק והוא קם לתחייה. אסלן מקריב את עצמו בשביל בני האדם- קורבן על לא עוול בכפו ולכן הוא זוכה לקום לתחייה.

בעבודה: אנו צריכים לבחור כל דמו מהברית החדשה, לנתח את הופעתה ב-4 הבשורות- איפה היא מופיעה, מה נאמר עליה, מה המאפיינים שלה. צריך למצוא מקור כלשהו לגבי התפתחותה מהברית החדשה ועד היום. לאחר מכן צריך לבחור 3 סרטים- אלה יכולים להיות סרטים שעסקנו בהם וכאלה שלא עסקנו בהם. בנוסף- צריך למצוא ביבליוגרפיה- בדמות או בסרטים עצמם. כדאי להיצמד לדמויות ישו ומרבית העבודה צריכה להיות מוקדשת לניתוח הסרטים עצמם. היקף העבודה הוא 6-8 עמודים. לגבי הביבליוגרפיה- יש כמה מאמרים שנמצאים במודל. כתבי עת בהם כדאי לחפש: Journal of Religion and Film, Journal of Popular Culture and Film. תאריך ההגשה הוא 1 לספטמבר. יש אתר של imdb בו ניתן לחפש לפי מילות מפתח.

שתפו פוסט זה
שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email

ליצירת קשר מוזמנים להשאיר פרטים