פרנסיסקו דה ויטוריה

הוויכוח התנהל ע"י שני נאומים נפרדים שהתקיימו אחד אחרי השני (ספולבדה אמר את דבריו, יצא מהאולם, ואז לה קסאס עלה ודיבר). בסופו של דבר האנקומיינדה לא בוטלה בעקבות הוויכוח אבל היא דעכה מעצמה.

עוד אישים שהביעו את עמדתם בנושא:

פרנסיסקו דה ויטוריה

מייסד אסכולת פילוסופית שלמה "החוק הבינלאומי". כותב בשנות ה30 של המאה ה-16. האפיפיור סמכותו רק על נוצרים , אומר שהאינדיאנים הם בני אדם בעלי תבונה מוגבלת, אין משמעותה שאפשר לשעבדם או להשתלט על הרכוש שלהם. הדבר היחיד שהתבונה המוגבלת הזו אומרת זה שבאופן זמני עד שנפתח להם את התבונה הזו, הם נתונים למרותנו (רק באופן זמני עד שיהפכו שווים אלינו).

מתיאס פאז

אומר שאין פה עניין של כופרים או עובדי אלילים או עבדים טבעיים- זכותם של מלכי ספרד על הילידים כי מדובר כאן במלחמה, וכמו שבמלחמה שאפשר לשבות ולהרוג את האויב, כך אפשר גם להרוג ולשעבד את הילידים. אך מה בנוגע לילידים שלא נלחמים מול הספרדים? על מקרה זה הוא לא מפרט.

חואן סומארגה

נמצא במקסיקו וכותב למלך- אומר שאם המשימה של הספרדים היא ניצור הילידים, הרי שאין שום הצדקה לנטילת חירותם של הילידים, כל מה שמוטל על הספרדים זה להביא אותם תחת שליטתנו באופן זמני עד שננצר אותם אבל היחס צריך להיות שוויוני לחלוטין.

וסקו דה קירוגה

קרא את "אוטופיה" של תומאס מור ורצה להקים אותה באמריקה. הם חומר בידי היוצר. לילידים יש זכות על רכושם אבל מותר להביא אותם באופן זמני תחת שליטה ספרדית עד שידביקו את הפער עד שיהפכו להיות כמו הספרדים. לא הצליח כמובן.

לסיכום,

רואים נטייה ברורה של המלומדים והוגי הדעות נגד שעבוד הילידים, כולם מכירים בהם כבני אדם תבוניים ושווים שצריך לנצר, אך מותר לנצל אותם זמנית לעבודות ציבוריות.

ברור שהמתיישבים בשטח רוצים לנצלם, גם אנשי הכנסייה רצו לנצל אותם אך בצורה יותר הומאנית ולא מאג'נדה כלכלית.

הבולה Sublimus Dei (האל העליון…):

הוכרזה ע"י האפיפיור פאול השלישי בשנת 1537 ובה האפיפיור מכריז על האינדיאנים כעל בני אדם, כנראה שהיה צורך בהכרזה כזו. לא מובן מאליו שמדובר בבני אדם. בולות קודמות בשנים 1452 ו-1455, האפיפיור ניקולאי דווקא נותן אישור לעולם הנוצרי לשעבד פגאנים, לפני שהתגלה העולם החדש.

תוכנה:

  • מכריז על הילידים באופן חד משמעי כיצורים בעלי תבונה ונשמה, ובכך מבטל את כל הרעיונות המנוגדים לכך. האם הם ניחנו בתבונה המספקת בכדי להבין את האמונה? האפיפיור מתווכח עם אלו שחושבים שאין להם תבונה.
  • דוחה את ה"שימוש" בהם כעבדים, מגנה אפילו את השימוש שלהם כעבדים.
  • נותן להם את הזכות לקניין וחופש.
  • מסכם בכך שצריך לנצר אותם.
  • ההתייחסות שלו בבולה היא לא רק לילידים ספציפיים שהתגלו בעולם החדש, מייחס את המשמעות הזו גם לילידים שיתגלו בהמשך וגם לילידים שכרגע מוכרים בעולם החדש.
שתפו פוסט זה
שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email

ליצירת קשר מוזמנים להשאיר פרטים