היתר רעלים – מה זה ולמה צריך אותו?

לא מעט עסקים בתחומים שונים, נאלצים לעבוד עם חומרים רעילים כחלק מתהליך פיתוח וייצור מוצרים ותשתיות שונות. מדובר על חומרים שמצד אחד הם רעילים לאדם ולסביבה, אך מצד שני הם חיוניים לצרכי ייצור ועל כן אי אפשר שלא להשתמש בהם.

למדינה יש אינטרס שאותם עסקים יפעלו ויבצעו את עבודתם, אך יש לה גם אינטרס לשמור על הציבור מפני חשיפה לחומרים אלו וכן על הסביבה על מנת שלא תזוהם. לכן היא יוצרת רגולציות שונות שמחייבות את אותם עסקים המעוניינים וצריכים להשתמש בחומרים אלו.

בשביל שהם יוכלו לעשות זאת עליהם לקבל היתר רעלים מהמדינה. מדובר על היתר מיוחד אשר מאפשר להם להשתמש בחומרים הנחשבים רעילים, על פי רשימה שהמדינה הגדירה. חשוב לציין ההיתר הוא לא קבוע, אלא יש לחדש אותו בכל פעם, ויש לו מטרות שונות כפי שנוכל לראות מיד.

היתר רעלים זו דרך של המדינה, להגביל את השימוש בחומרים רעילים שעלולים לסכן את הציבור והסביבה, הן במובן שכמות העסקים אשר יכולה להשתמש בחומרים אלו והן במובן שהשימוש עצמו נעשה באופן מוגבל על פי תנאי ההיתר. כמו כן, היתר רעלים זו הדרך של המדינה לעקוב, לבקר ולפקח אחרי עסקים אשר משתמשים בחומרים רעילים. כך הרבה יותר קל לדעת מי יכול להשתמש בחומר ומי לא, אילו שימושים נעשים בחומרים ועוד.

מה זה היתר רעלים?

היתר רעלים ניתן בתוקף חוק חומרים מסוכנים שחוקק ב-1993. מטרת החוק היתה להסדיר בצורה נכונה את השימוש בחומרים מסוכנים, להגדיר מה נחשב חומר מסוכן ואיך בדיוק אפשר להשתמש בו. עם הזמן נוספו לחוק סעיפים שונים וכן חוקקו חוקים המגדירים היבטים בטיחותיים ואחרים שקשורים לשימוש בחומרים רעילים.

ההיתר ניתן לעסקים בתחומים שונים הנדרשים להשתמש באותם חומרים המוגדרים מסוכנים. אלה יכולים להיות רעלים, גזים, נוזלים וחומרים אחרים. כאמור, ההיתר איננו קבוע, זמן התפוגה של ההיתר תלוי ברמת הסיכון של החומר. ככל שהוא מסוכן יותר כך זמן התפוגה יהיה קצר יותר. התקופות נעות בין שנה לשלוש שנים.

איך מקבלים היתר רעלים?

בשביל לקבל היתר מהמדינה, יש להגיש בקשה. כאשר המדינה מחייבת שהבקשה תוגש על ידי בעל העסק שאמור להשתמש ברעלים, גורם אחראי שאמור לטפל בנושא, וכן גורם מוסמך, מנהל העסק או שותף.

בשביל לקבל את ההיתר, יש להגיש כאמור בקשה, לשלם תשלום ובהמשך יהיה צורך לשלם אגרות לחידוש ההיתר. לפני שהמדינה מספקת את ההיתר, צוות מוסמך יבדוק האם אכן מגיש הבקשה עומד בתנאים הרלוונטיים, בין אם זה מבחינת אופי השימוש, אחסון, ניידות וכל דבר אחר שקשור לניהול העבודה עם הרעלים והחומרים השונים.

המדינה תפקח האם השימוש ברעלים נעשה בצורה נכונה, האם הם מאוחסנים בצורה נכונה, וכן האם מחזיק ההיתר עומד בכל הדרישות, הן בהיבטים הבטיחותיים והן בהיבטים אחרים, דוגמא שמירה על איכות הסביבה, כמויות ועוד.

 

 

שתפו פוסט זה
שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email

ליצירת קשר מוזמנים להשאיר פרטים