אלכסנדר השישי והבולה

  • בשנת 1507 מתפרסמת מפה שמודפסת ומופצת ע"י גרמני בשם WALDSEEMULLER, בו מופיע השם אמריקה לראשונה. המפה מציבה סימני שאלה- איך ידעו לצייר את החוף המערבי (אף אחד לא הגיע לשם)? או המצאה, או ידע נוסף בקרב ימאים. המפה מעוותת בגלל שקשה להכניס מידע חדש לגוף הידע הקיים. ישנה יבשת עצומה אך מרכז העולם הוא אירופה, אסיה ואפריקה- מה שמוכר ונתגלה.
  • ב1513 יוצאת מפה נוספת של שותפו, השם "אמריקה" כבר מוטל בספק ומעורבב עם ברזיל. לדרום אמריקה קוראים "ברזיל ואמריקה".
  • STRADANUS מצייר ציור שמציג את המפגש בין אמריקה הפראית לתרבות האירופאית. מצייר את ווספוצ'י פוגש באישה מקומית. רואים הפרדה בין תרבות וציוויליזציה לבין פראות. בצד הפראי אישה נחותה, ערומה, יש חיות ברקע, קניבליזם ואילו ווספוצ'י לבוש, עם צלב, ספינה ברקע וטכנולוגיית ניווט. הצייר לא היה באמריקה, צייר על פי תיאור כתוב של מישהו שהיה שם.

אלכסנדר השישי והבולה

1492, תקופה שבה מעמדה של האפיפיורות חלוש למדי (לפני הרפורמציה). לא בהכרח מקבלים את דבריו של האפיפיור שמצטייר כאישיות פוליטית מעבר לאישיות דתית ורוחנית. תקופה שבה לאפיפיורים היו ילדים ממזרים ופילגשות, למרות שאסור היה לאנשי הכמורה להתחתן ולהעמיד צאצאים. הממזרים היו מוסד לגיטימי, לא הסתירו את זה.

אלכסנדר השישי איבד כל בושה והפך את השחיתות למצב קיצוני. פעל כפוליטיקאי וראש מדינה חילוני.

הבולה– צו האפיפיור. כמו פסק ההלכה- זה מה שאלוהים רוצה. התוקף שלו חוקי- מדובר במה שהנציג של אלוהים אומר. מופצת ומקבלת תוקף מיידי בד"כ.

האינציקליקה– מכתב, "איגרת רועים". ברכה על תהליך מסוים, גינוי על דברים מסוימים, התייחסות לדברים אקטואליים. לאינציקליקה אין תוקף חוקי- כמו נאום.

INTERCAETERA– "בין השאר"(נקראה על שם המילים הראשונות שלה- שיטת התיוק)-

המטרה של הבולה:

הבולה שמחלקת את העולם החדש שהתגלה, נותן לספרדים את הזכות לכל המקומות שהתגלו וייגלו בעולם החדש. האפיפיור מסתבך עם הפורטוגלים שמתרעמים עליה (יש להן שתי בולות שמקנות להן זכויות בלעדיות על כל מיני אזורים באפריקה). הם הוזכרו בגרסא הראשונה של הבולה, אך הספרדים התרעמו על כך ובשתי הגרסאות האחרות פורטוגל כבר לא הוזכרה. זהו מענק ("מקו מסוים ומערבה השטח שייך לספרד") בעירבון מוגבל. האפיפיור אומר כי המתנה הזו לא חלה על מקומות שיש בהם כבר ממלכה נוצרית כלשהי. חלוקת העולם- מקו גרינלנד- דרומה ומזרחה- פורטוגל ומערבה- ספרד, כשברור שאיפה שיש ממלכות נוצריות (אנגליה, שאר אירופה וכו')- החוק לא חל עליהן.  אפילו תיאולוגים ספרדים מפקפקים בבולה הזאת, האם יש לאפיפיור יש סמכות על אנשים שאינם נוצרים?

שתפו פוסט זה
שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email

ליצירת קשר מוזמנים להשאיר פרטים