נקודות חשובות במכתב השלישי של וספוצ'י

 

  • התייחסות מאוד עניינית, תיאור פשוט, לא מנסה לשווק את עצמו בצורה בוטה כמו קולומבוס. וספוצ'י איש רנסאנס מובהק- לא מתבייש להתווכח עם קאנון הידע.
  • המכתב מופנה למלך פורטוגל, הוא פותח ואומר כי מדובר ביבשה חדשה ולא בחלק של יבשת אחרת שנגלתה כבר. בנוסף, הוא מציין שהוא יתאר בדיוק את מה ששונה וחריג מהדברים שהוא ראה. זה אומר שאנחנו מקבלים בהכרח תמונה חלקית ממה שהוא רואה. וספוצ'י מתרכז במה שמעניין אותו.
  • יש תיאור של מהלך המסע שמתחיל באיים הקנריים. מתאר את המסע: חושך, סופות, קושי בניווט, וכך, הוא מתאר, מתוך החשכה הוא גילה את היבשת החדשה.- עניין של האדרה עצמית, "אני גיבור", הדגשה על הסכנות, מה שבאמת היה מאוד מסוכן.
  • מסביר איך הוא הגיע למסקנה שמדובר ביבשת ולא באי- ההבדל בין אי ליבשת הוא גודל, חוף בלתי נגמר, מספר האנשים ובע"ח לא מוכרים- מוכיח שמדובר במקום לא מוכר. נחת בחוף הצפוני של ברזיל, והוא יורד לאט לאט לאורך חופי ברזיל.
  • מציין שהיבשת נמצאת באמת תחת קו המשווה, "באזורים החמים" לכאורה, שוב חוזר למה שאריסטו אמר ומפריך את טענתו בעצם.
  • כמו קולומבוס, גם וספוצ'י מתאר רבות את הילידים- עירומים כביום היוולדם. אחת התכונות הבולטות מהמכתב. מאז החטא הקדמון אדם וחווה מסתובבים לבושים, ומשהו כאן סותר את הנחת היסוד. בנוסף, הצבע שלהם- אדום. צבע העור באותם ימים- מובן כהיחשפות ארוכה לשמש ולא כגזע אחר. הנחת היסוד שהסטנדרט של האדם הוא לבן וכל מה שהוא לא לבן זו תוצאה של חשיפה לשמש. מציין שהם מזיקים לעצמם ע"י פירסינגים וקעקועים. מבחינתו זה מנוגד לטבע הנוצרי ולכן זה מפלצתי ולא מובן.
  • מזכיר את העניין שנשים, כנראה מחוסר סיפוק מיני, גורמות לאיברי הגברים להתנפח ע"י נשיכת חיות שונות- מה שלפעמים גורם אף לנזק רב לאיברים. התיאור הזה גורם לגבר האינדיאני להצטייר כחלש, כזה שאינו מסוגל לספק את הנשים. אולי מדובר באג'נדה שבאה להראות עוד נחיתות אצל האינדיאנים.
  • הבדלי תרבות: מציין שאין מלך או שליט- יש להם כמה נשים שהם רוצים. חופש מיני. לעומת החברה היחסית שמרנית יותר באירופה. אין להם מקדשים או חוקים. יכול להיות שהוא מאמת את מה שקולומבוס אומר או שהוא מתרשם בעצמו. עוד הוכחה שמדובר בעולם חדש. גם במלחמה, אין סדר, אין מפקדים, משהו שנראה כפראי.
  • קניבליזם- האנתרופולוגים חלוקים בעניין. מצד אחד, יש המון תיעודים על קניבליזם. וספוצ'י מתאר קניבליזם גם בשבויי מלחמה וגם כי ראה אדם אוכל את אשתו וילדיו (כנראה שלא אמיתי- יש סתירה בגלל שהוא אמר שאין להם משפחות מסודרות, אישה וילדים). בנוסף הוא מדווח שבשר אדם זה דבר מקובל שם. מצד שני, לא ניתן לדעת אם זהו תיאור מוגזם או אמיתי. מוסכם בקרב החוקרים כי אכן הייתה אכילת אדם, אך מדובר באכילה טקסית מעקבות מלחמה או קרב, באמונה שאתה מקבל את תכונות היריב שלך כשאתה אוכל אותו (לא אכילה בתוך השבט שלך- אלא שבטים יריבים) ולא כתוצאה מאכילה יום יומית כמו אכילת עוף.
  • העירום כמעיד על חולשה ועל פרעות. "כמו בהמות". לא סתם דהומניזציה. מביאים לידי ביטוי תפיסות עולם, שם את הילידים במעמד מאוד נחות ובונים תשתית לשליטה ע"י האירופאים.
  • לא באמת חיים עד גיל 150. מדגיש שכאשר הם חולים, הם מרפאים את עצמם בשורשים וצמחים. כל כברת ארץ יש לה את המחלות שלה ואת הפתרונות לטיפול במחלות האלו. האירופאים באמת הביאו הרבה מחלות מאירופה לאמריקה- האינדיאנים הביאו לאירופה את מחלת העגבת (סיפיליס). אנחנו רואים בשלבים מאוחרים יותר ניסוי של מיפוי כל צמחיית אמריקה מתוך סדר וגם מתוך הבנה שבצמחים האלו יש פתרון למחלות של המקום.
  • התייחסות לאקלים- הספרדים מייסדים ערים בצורה מלאכותית והן לא צומחות בצורה טבעית. רופאים אירופאים מומחים בדקו את כיווני האוויר ובעצם בחנו את האקלים לפני ההחלטה על הקמת עיר באמריקה. אם יש אוויר טוב- ניתן להקים עיר (בואנוס איירס=אוויר טוב).
  • המתכות- לא מוצאים מתכות חוץ מזהב ובשפע. אך ווספוצ'י לא מוכיח את העניין- לא מביא איתו לספרד חזרה. אך מה שכן- יש כמויות עצומות של פנינים. וכך ישנו ניצול של הילידים- הכריחו אותם לצלול כדי לשלות פנינים.
  • תחושה של גן עדן בתולי ושופע באוצרות טבע וצמחייה.
  • הכוכבים בשמיים- טוען כי את כוכב הצפון, הדובה הגדולה והקטנה, לא ניתן לראות באזור. תפיסה שכדוה"א סימטרי, מה שקורה בצפון לא קורה בדרום הכדור ובעצם בדרום הכדור אין שום דבר בשמיים שמצביע על הדרום. את "צלב הדרום" מגלים רק במאה ה17. ווספוצ'י תולה את הבעיות בניווט בכך.
שתפו פוסט זה
שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email

ליצירת קשר מוזמנים להשאיר פרטים