קנדיד

  • ההתייחסות למושג ברברי- כל מה שמפחדים ממנו, או מזלזלים בו, או לא רגילים אליו- קוראים לו ברברי. זה לא אומר שגם הצד ה"ברברי" חושב עליי כעל ברברי.
  • שיטת המלוכה בירושה היא מגוחכת באירופה (מראה זאת ע"י העלאת ביקורת של ילידים בביקורם את המלך שארל התשיעי- שהיה ילד).
  • הילידים גם מעבירים ביקורת על המבנה החברתי- עניים מול עשירים. מדוע הם לא מתקוממים? ספק שהילידים אמרו זאת- מונטיין כנראה השתמש בהם בכדי להעביר ביקורת על אירופה.

כתב את המסות שלו כדי שהאירופאים יבינו שהחברה שלהם רקובה.

"קנדיד", של וולטר, 1759, לקראת המהפכה הצרפתית:

ספר קטן וקצר המעביר ביקורת על החברה בצרפת של אמצע המאה ה-18. ישנו חלק שמוקדש למפגש עם העולם החדש ולאופן בו האירופאים מתייחסים לעולם החדש. מדובר באציל צעיר שמסתבך ונאלץ לברוח ולהסתובב בעולם, מחפש אחר המקום המושלם לחיות בו. מגיע ליבשת אמריקה, שם הוא נפגש עם ילידי המקום בפונדק מקומי. בשלב מסוים קנדיד שואל את המקומיים אם יש להם דת. הם עונים כי וודאי שהם מאמינים ושהם אינם כפויי טובה. הם סוגדים לאל אחד. הם לא מתפללים כי אין להם מה לבקש מהאל, אלא רק מודים לו. כולם כוהני דת,  אין להם צורך במתווכים כמו בכנסייה הקתולית באירופה. הם כולם מסכימים אחד עם השני בנוגע לדת ולאמונה ולכן אין צורך במערכת כנסייתית שתשכנע אנשים להאמין ע"י ניצול.

הסוכר היה המוצר הכי יקר שאירופה ייבאה מאמריקה, והיא ניצלה עבדים שחורים מאפריקה למטרה זו- לכן וולטר מתייחס ב"קנדיד" למפגש עם עבד שחור, שאיבד ידיים ורגליים כי ניסה לברוח. העבד מספר כי ההורים שלו מכרו אותו מאפריקה, וקיבלו עליו כסף בכדי שיעבוד באמריקה בתעשיית הסוכר. מציין כי כלבים ותוכים חיים יותר טוב מהעבדים הללו.

ציורים שמתארים אינדיאנים:

לאורך המאה ה16 אנו רואים ציירים רבים שניסו לצייר את האינדיאנים:

  1. ציירים שציירו אינדיאנים ע"פ טקסטים כתובים, כלומר, לא ראו אינדיאנים במו עיניהם אלא ציירו מתוך תיאורים של אחרים. צייר את האינדיאנים כדמויות קלאסיות אירופאיות.
  2. ציירים שראו אינדיאנים אבל כנראה בגלל מחסום תרבותי ציירו אותם לא במדויק, כמו ג'ון וויט, אחד המושלים הראשונים בצפון אמריקה, שמצייר את הילידים של החוף המזרחי של ארה"ב כאירים, ג'ינג'ים, שהיו סמל הפראות באותם זמנים. הדמויות קלאסיות, אבל מוסיפים להן קעקועים, סימנים קניבלים.
  3. בהמשך, היו ציירים, כמו כריסטוף ווידיץ הגרמני, שציירו אינדיאנים כפי שהביאו אותם בספינות לאירופה- לא באזורים הטבעיים שלהם. ציורים הרבה יותר מדויקים, דמויות כהות, עצמות ופירסינגים, נוצות וכו'.
  4. בנוסף, היו ציירים חובבים שאנחנו לא יודעים מי הם היו, שציירו אינדיאנים במקומם הטבעי, בעולם החדש, בכל מיני סיטואציות טבעיות, ציירו גם צמחייה ופעולות כמו ליקוט, דיג וכו'. Manuscript Drake – אפשר למצוא אותם באינטרנט.

השעבוד של הילידים והדיון המרכזי- האם הם אנושיים:

בעקבות גילויים של ילידים בעולם החדש ובמקומות אחרים, עלתה השאלה האם אותם ילידים אנושיים? ואם כן- איך יש להתייחס אליהם? האם יש להם היכולת להבין את הדת הנוצרית? האם יש להם את היכולות השכליות לעשות זאת? זה שהם נראים בני אדם לא אומר שהם בני אדם לכל דבר- זה מאפיין את היחס כלפי האינדיאנים לאורך כל המאה ה-16.

 

 (1484-1566) Bartolome de las Casas:

כומר ספרדי (מסיביליה במקור) מהמסדר הדומיניקני, פעל במושבות הספרדיות של דרום אמריקה והיה הבישוף הראשון של צ'יאפס, מקסיקו. התחיל בעבודה מיסיונרית בקובה בשנת 1512, בהתחלה סופק לו כוח עבודה של ילידים, אך עד מהרה התנגד לקולוניאליזם הספרדי ולשיעבוד ילידים. בספרו "Brevísima relación de la destrucción de las Indias" ("תיאור קצר של הרס האינדיאס") שנכתב ב-1542 ויצא לאור ב-1552 תיאר דה לאס קסאס את אכזריותם של הספרדים כלפי ילידי אמריקה, ובמיוחד באיים הקאריביים, מרכז אמריקה ומקסיקו של ימינו? לחלק מהתיאורים היה עד ועל חלקם רק שמע מעדויות של אחרים. היה נגד לקיחת הזהב של בני האינקה, תמך בזכויותיהם של הפרואנים להיות חופשיים, הגיע למסקנה שהכיבוש יהרוס את ספרד. בהתחלה חשב שכדאי להביא עבדים מאפריקה במקום הילידים, ובהמשך שינה את דעתו גם בנוגע לכך. תיאורי הזוועות מגיעים לאירופה. הספר שכתב והתיאורים בו, הופכים ככלי ניגוח שמאשר כמה הספרדים אכזרים ומנצלים את האינדיאניים.

שתפו פוסט זה
שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email

ליצירת קשר מוזמנים להשאיר פרטים