פרדיננד מגלן (1480-1521)

 

**האירופאי הראשון שהפליג באוקיינוס השקט, ונתן לו את שמו

**האירופאי הראשון שהגיע מאירופה לאיי התבלין (כיום אינדונזיה) בהפלגה מערבה.

מגלן הוא פליט מפורטוגל. הולך מציע למלך ספרד פרויקט (מציאת מיצר שמחבר בין שני האוקיינוסים- האטלנטי והשקט) ומבקש מימון. למגלן היסטוריה- הוא כבר ביקר באיי התבלין ולכן שכנע את המלך כי הוא מכיר את הנתיבים ויוכל לזהות איים אלה כאשר יגיע אליהם (התבלינים- קינמון ופלפל בעיקר- שימרו את האוכל טוב יותר וגרמו לו להיות טעים יותר- מותרות לאליטות האירופאיות), המלך מסכים ונותן לו אישור לצאת לדרך. באוגוסט 1519 מגלן יוצא לדרך. 5 הספינות שלו מגיעות לריו דה לה פלטה, שם הם מוודאים כי אין באמת מעבר, וממשיכים דרומה. אז מתקרב החורף ומגלן מחליט לעגון במפרץ שנקרא סן חוליאן (דרום ברזיל של ימינו), שם הם מעבירים את חודשי החורף. בתקופת החורף הם יוצרים קשר עם ילידי המקום. האיטלקי אנטוניו פיגפטה PIGAFETTA מצטרף למסע ומנהל רישום מפורט שלו. הוא מתאר את המפגש עם הילידים של פטגוניה (=ארץ האנשים עם הרגליים הגדולות, השם של המקום עד היום). מה שמעניין הוא שהילידים שהוא מתאר הם גדולים מאוד, קורא להם "ענקים". מתאר בפעם הראשונה את הבטטה והאננס. מספר גם על איך התחיל מנהג הקניבליזם (אישה מבוגרת נשכה בתוקפנות מישהו שהאשימה אותו בהרג הבן שלה- נקמה). מסביר מדוע הם נוהגים לאכול את האויבים שלהם.

יש הבנה ברורה שיש הבדל גנטי ולא גזעי בצבעם של הילידים. כולם ע"פ הגדרה נולדו לבנים, ואלו שנחשפו לשמש הפכו מדור לדור לשחורים.

תיאורים מעניינים שפיגפטה מתאר במכתבו:

  • מתאר חיה שנראית כמו חתול שדומה לאריה צהוב. אין לו מושג להגדיר את מה שהוא רואה (שהוא הפומה). באמריקה באותה תקופה, בדרום, לא היו יונקים גדולים מאוד, לכן הפומה נראתה לו כמו אריה קטן. מתפתחת תזה שההתפתחות נעצרה בדרום אמריקה- הפומה היא משהו שבדרך להיות אריה בדיוק כמו שהילידים הם בדרך להיות בני אדם- ההתפתחות שלהם נעצרה.
  • הילידים תמימים, פשוטים מכיוון שהם חשבו שהסירות הקטנות שהם ירדו איתם לחוף, הם הילדים של הסירות הגדולות. וכשהן חוזרות לספינה הגדולה- היא מניקה אותן. הפיכתם האינדיאנים ע"י המסתכל האירופאי לתמימים. האם בפועל האינדיאנים האמינו לכך? כנראה שלא. הם נמצאים בברזיל רק כמה ימים וזה לא ייתכן שהוא הבין את האמונות שלהם, המילים שלהם ואת מה שהם התכוונו אליו.
  • ניסיון תקשורת- האירופאי לא מחכה לאינדיאני- היוזמה היא אירופאית. גישה שהאירופאים צריכים לחקות את אורחות האינדיאנים כדי להבין אותם. ניסיון של חיקוי.
  • כנראה היו אנשים מאוד גדולים אלו שהם פגשו- יותר גדולים משאר האינדיאנים שפגשו ומאירופאים.
  • תיעד ואסף 12 מילים "אינדיאניות" לאחר שבוע בברזיל.

מגלים את מיצר "כף 11 אלף הבתולות", מקום עם מים סוערים מאוד. לוקח להם כמעט חודש לעבור אותו, מגיעים לסף האוקיינוס השקט. נשארות שם שתי ספינות, ולאחר ההתלבטות אם להמשיך או להמשיך, הם ממשיכים לצד השני ומגיעים ל"כף הנחשק". תוך כדי הפלגה, רואים מדורות, ולכן קוראים למקום "ארץ האש". לאחר מכן מפליגים 98 ימים באוקיינוס השקט מבלי לראות אדמה. במהלך ההפלגה היו להם מחלות כתוצאה ממזון מקולקל ומים לא טהורים, וגם צפדינה- כתוצאה מחוסר בויטמין C.

מגלן מבין שהוא הגיע לצד השני של העולם, לאיי התבלין, מאחר והכיר את האזור הזה מהפלגות קודמות. השלים את המשימה שלו- למצוא דרך מערבית להגעה לאיי התבלין (קינמון, ציפורן, פלפל- מוצרי מותרות של אירופה).

מגלן מת כתוצאה ממלחמה עם הילידים באיי התבלין. הוא נותן לאוקיינוס השקט את שמו.

הפליגו חזרה, באזורים תחת השליטה של הפורטוגלים (מקבלים מנדט). לא חוזרים אחורה, מעדיפים את הדרך הבטוחה והמוכרת יותר.

אוניה אחת בשם "ויקטוריה" תחת פיקודו של אל קאנו האיטלקי, ממשיכה דרך כף התקווה הטובה, וקייפ ורדה, ולאחר שלוש שנים של מסע מגיעים חזרה לספרד (18 אנשים שרדו מתוך 250).

האם המסע הזה של מגלן שינה את פני ההיסטוריה? לא.

אמנם הוכיח את תעוזתו של האדם, ורצונו לשלוט ולגלות. אבל למסע הזה כמעט ואין השלכות היסטוריות. הוא מאוד קשה, הדרך חזרה היא כמעט בלתי אפשרית (הזרמים לא מאפשרים חזרה בטוחה), מרחקים ארוכים מאוד. רק בשליש האחרון של המאה ה16, ימאי ספרדי מצא נתיב שיוצא מהפיליפינים צפונה, ומגיע לצפון אמריקה (איפה שקליפורניה של היום), חוצים ברגל, סוסים את אמריקה ואז חוזרים חזרה בספינות לאירופה. הנתיב, בכללי, לא שימושי.

שתפו פוסט זה
שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email

ליצירת קשר מוזמנים להשאיר פרטים