המודרניזציה ושנאת היהודים – קווים להבנת ה"אנטישמיות"

האם גם שם יש שאלה של משילות? הממסד הקהילתי הוותיק והלגיטימי ביותר בעיני הרשויות העותמניות היא הקהילה היהודית הספרדית בארץ ישראל, מאז הרפורמות בטורקיה ליהודים כקיבוץ מוענק מעמד של מגזר מוכר בחוק. המילט היהודי מוכר בעיני הרשויות כנציגות הציבור היהודי

יחד עם זאת, שלהי המאה ה19 מתוך אותה קהילה יהודית מקומית ספרדית התפלגו והתפצלו כל מיני עדות ומגזרים אחרים. יוצאי המגרב- יצאו תחת חסות הספרדים ויסדו לעצמם עדות של מרוקאים ואחרים. תימנים שעשו שבת לעצמם, לא קיבלו את מרות הקהילה הספרדית הרשמית, בוכרים, אשכנזים- כל מיני כוללים למיניהם, כל עדה אשכנזית הקימה כולל. התחרו אל מול הקהילה הספרדית על ההשפעה, היוקרה, אמצעים ותקציבים.

לא מדובר רק בעדות ומגזרים, יש גם כל מיני שכונות חדשות- יוצאים מבין החומות ובונים שכונות חדשות, רכישות קבוצתיות של הנדלן, השכנים הם בעצמם מקימים לעצמם סוג של וועד בית קהילתי. הוועד הזה גם הוא בעצם משחק איזשהו תפקיד. שנות ה70 המושבות הראשונות, הסמכות לניהול עוברת לארגון יק"א מטעמו של הברון הירש. בכל משק ומושבה מוקמת וועדה מקומית לניהול המושבה, כרוך בחלוקת הקרקעות והבתים

האם היה אפשר בכלל להקים עבור היהדות הארצישראלית איזושהי נציגות, וועדה ארצית של כלל יהודי היישוב כדי לטכס עצה ולהחליט החלטות, סוף המאה ה-19 ככל שהיהדות ביישוב הולכת ונבנית מספרית וגיאוגרפית קולות מקרב קוראים להקים מסגרת כלל ארצית, להביע אינטרס מקומי בוועדות באירופה. אין תמימות דעים, ההנהגה הציונית והרצל עצמו יודע שאם הטורקים איתם מנסה לנהל מו"מ על המשך הבנייה של היישוב, יריחו שיהודים מתארגנים ועושים מדינה בתוך מדינה הם עלולים להבין שזה לא מתאים לאינטרס שלהם. הרצל מתנגד להתארגנות אנשי היישוב

כל פעם הניסיון הזה נופל וכושל בגלל אי ההסכמה הפנימית של כל הגורמים האלו מבפנים שלא מסכימים לשבת אחד עם השני או בגלל הלחץ שמפעילה ההסתדרות הציונית מבחוץ.

 

המודרניזציה ושנאת היהודים – קווים להבנת ה"אנטישמיות"

 

רוב יהודי העולם סובלים ממעמד נחות, פירשו את העניין כך שיש בידי היהודים לשפר את מעמדם גם ברמה האינדיבידואלית וגם בקיבוצית ע"י תכנית לשיקום מעמדי, תעסוקתי דרך חינוך והשכלה, לתת ליהודים כישורים מקצועיים חברתיים ותרבותיים כמו שפה כדי להתעלות מעל לתת רמה של המעמד בו מצאו את עצמם.

תוך כדי עשייה, משנות ה60 וה70 יש התפתחות אחרת- דווקא למרות התובנה אצל אנשי כי"ח ודומיהם שהמעמד הנחות של היהודים הוא שורש הבעיה, דווקא בעשורים האלו השאלה היהודית מתעוררת מחדש ביתר שאת בנוגע לאותם היהודים שלכאורה דווקא הגיעו כבר לאיזשהו מעמד משופר- היהדות המערבית.

לקראת סוף שנות ה60 כמעט בכל ארצות אירופה חוקי האמנציפציה נמצאים למעט רומניה ורוסיה (מרבית היהודים חיו ברוסיה), שעת הכושר של היהודי היוצא לעידן חדש של שוויון לאור הענקת הזכויות הפוליטיות. השלמה ע"י חקיקה

יחד עם אותה אמנציפציה יש במקביל את התופעות שאנחנו מכנים אנטישמיות-

  1. האם מדובר בתופעה רעיונות של אליטות? באיזה סוג של תופעה מדובר?

תיאורית הרצף הדתי: הפופולרית ביותר, מדובר בעולם הנוצרי אין הרבה מאוד מחקרים עד לעת האחרונה שטרחו לחקור את המקבילים בעולם המוסלמי. התיאוריה אומרת כי מאז שקמה הנצרות היא שמה דגש על הפסילה של היהדות והיהודים בתור נציגיה, היהדות היא האמונה הפסולה, הנגדית, היהודים הם שרצחו את ישו המשיח ולכן עצם הסימון של היהודי והיהדות כזה שעומד מנגד, הוא המסד התיאולוגי הרעיוני בכל תרבויות נוצריות למיניהן והתיאוריה הזו טוענת שאם גם לא בכל תקופה ובכל מקום הכנסיות יצאו מגדרן למרר את חיי היהודים ובכל זאת די לעיתים קרובות התפיסה הנוצרית הזאת התדרדרה למעשים יותר פעילים של רדיפה, גירוש, דיכוי, ניכוי ולעיתים אלימות פיזית. יש רצף להיסטוריה, היהודים לא במקרה מושמצים נקודתית

תיאורית האנטי-דת: אין רצף הגיוני בין שנאת היהדות של הכנסיות לבין מה שאנחנו מכירים בעת החדשה כאנטישמיות. כל עוד הכנסיות היו בשליטה בד"כ היהודים כקיבוץ נחשבו עדיין כחלק מההיסטוריה הקדושה, הקוסמית של העולם. היהודים היו נחוצים מבחינה תיאולוגית לאבות הכנסייה- היהודים עם הספר שהביאו את כתבי הקודש לראשונה, היהדות היא עד ראייה למעשי התגלות האלוהים לבני האדם, נחוצים מפני שבאחרית הימים כשיחזור ישו המשיח תבוא עת הגאולה ובה הסימן לכך יהיה ההתנצרות של כל בית ישראל, "שיבת" היהודים לחיק האמונה הנכונה. לא מוצאים ברצף ההיסטורי הכנסייתי לא מוצאים הרבה מקרים של ניסיונות להשמיד את היהודים- להשפיל, להדיר אבל לא להשמיד. דווקא כשיש מקרים בוטים של רדיפה קשה כלפי יהודים- גירוש, מעשי רצח בהיקפים גדולים אז מדובר בזירה של אינטרסים זרים, לא מתוך הכנסייה אלא אותם החוגים של אנשי הבורגנים הסוחרים המתחרים העיקריים של היהודים שדרשו להדיר את היהודים או לגרש אותם. גירוש ספרד- לא הכנסייה דרשה אלא גורמים פוליטיים, כלכליים ששכנעו את הכתר. בנוסף, בתקופה המודרנית יותר יש אנשים שהאשימו את הכנסייה הנוצרית בכך שהיא בולמת את הקידמה, מפריעה לנאורות האנושית ומי אם לא היהודים המציאו את הרעיון של האלוהים, הנצרות עצמה. דווקא חוקים אנטי כנסייתים, אתאיסטים הם כאלו שעומדים מאחורי התפשטות מודרנית של סוגים חדשים של שנאת היהודים. ההפך מהתיאוריה הראשונה, נשענת על קריאת ההיסטוריה מהשואה אחורנית

שתפו פוסט זה
שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email

ליצירת קשר מוזמנים להשאיר פרטים