ג'נוסייד בקרב הילידים – היה או לא היה?

 

האם הייתה כוונה של הספרדים להשמיד את הילידים?

מצד אחד, אין שום פקודה או הוראה להרג של הילידים. כל המסמכים הרשמיים השלטוניים בספרד מדברים נגד שעבודם. הספרדים רצו את האינדיאנים, האינטרס שלהם היה להשתמש בהם ולהעביד אותם, אך מצד שני המלך לא יכול היה לשלוט באופן ישיר במה שקרה בדרום אמריקה והתנאים שהאינדיאנים עבדו בהם באמת היו מכפירים ועשו בהם "פשעי מלחמה" כפי שאנו מגדירים היום. התוצאה הרי מדברת בעד עצמה- אינדיאנים נהרגו בהמוניהם ממחלות או עבודות קשות, חלקם הפסיקו לנסות להעמיד צאצאים בגלל המצב המכפיר שהם חיו בו, הספרדים לקחו ילדים לכל מיני מיסיונים, שינעו את האינדיאנים ע"פ רצונם, העבידו אותם בפרך בתנאים קשים שהרגו אותם. מה שכן- מה שממש לא היה- מאבק בין שתי קבוצות אתניות כאשר  המטרה של אחת מהן היא למחוק את השנייה (מה שכן קרה בצפון אמריקה- תהליך ההתפשטות מערבה גרר הרס והרג של הילידים ודחיקתם במודע מערבה לאזורים שהם ידעו שלא ישרדו בהם, צמצום אזור המחייה הטבעי שלהם). מה שקרה בצפון האנגלי שונה בתכלית ממה שקרה בדרום הספרדי.

 

שיוך גזעי בקולוניות

ככל שעובר הזמן עושים יותר שימוש במושגים גזעיים, הזהות של האדם מוגדרת ע"פ אחוזים של דם ספרדי, יהודי, אפריקאי, אינדיאני- לדוגמה, חצי אינדיאני וחצי ספרדי וכו'. מתורגם לקאסטות– לכל קאסטה זכויות וחובות משלה. בשלב מסוים אפשר היה אפילו לקנות תעודות אחריות לזהות לבנה, בתנאי שמוכיחים את זה. למעשה, ההיררכיות ביום יום לא באמת נקבעו ע"י נייר אלא צבע העור- ככל שאדם כהה יותר הוא נחות יותר.

קריאולים– דור מתיישבים שנולד באמריקה. ספרדי בן העולם החדש.

בהתחלה רק מי שהיה "נוצרי ותיק" הורשה לעבור ליישב את העולם החדש, בהמשך כבר כולם עברו.

מכתבו של חואן לופז דה ולאסקו 1570

ספרדים שעברו לעולם החדש משתנים מבחינת צבע העור שלהם והאישיות שלהם. מתייחסים לקריאולים כאל ספרדים לכל דבר, אך הם כבר שונים, כבר מבחינת הדור הראשון,השני והשלישי,  מבחינת הגוף- גדולים יותר וכהים יותר.

צופה שבעתיד הספרדים שעברו לעולם החדש ישתנו בהתאם. הבנה כי המקום עצמו משפיע על האנשים.

אין איסור על נישואי תערובת- הספרדים לעולם לא נמנעו מקיום קשר עם מקומיות (אונס או פילגשות). זה היה מקובל, אבל לא לגמרי לגיטימי מכיוון שהאישה לא הוכרה כאישה חוקית. היו ממזרים "מעורבים" רבים (ממזר= לא קללה, מוסד חוקי שקיים עם מעמד משלהם).

לא היו הרבה נשים ספרדיות בעולם החדש. אלו שבאו- באו בעקבות הבעל שנסע קודם לכן. נשים ספרדיות רווקות כנראה כמעט ולא היו.

המקרה הצרפתי- סוף המאה ה-16

מגיעים לצפון אמריקה, קוויבק עד לואיזיאנה. הראשונים, גברים בלבד, שמגיעים הם צייד וסוחרי פרוות, מעבירים את הפרוות האלו לאירופה.  מלכי צרפת מחליטים להתיישב בצורה יותר רצינית. יתומות המלך- 750 יתומות צרפתיות הועברו לצפון אמריקה כדי שיתחתנו עם סוחרי הפרוות, שקיימו עד כה קשרים מיניים רק עם אינדיאניות, במטרה להקים משפחות אירופאיות וליישב את צפון אמריקה.

כיבוש מקסיקו- רקע:

תקופת הכיבוש הספרדי של מקסיקו היא תקופת המעבר שבין התקופה הפרה-קולומביאנית לבין החלת השלטון הקולוניאלי של הספרדים בצפון אמריקה. כינונה של האימפריה הספרדית בתחילת המאה ה-15 הביאה למעשה לסיום תקופה זו.

הפלישה הספרדית הראשונה לשטחים של מקסיקו התרחשה ב-1519 על ידי הכובש הרנאן קורטס. חופיה של וראקרוס, משם הגיע קורטס ביחד עם לוחמיו, התגלו רק שנתיים מוקדם יותר, על ידי מגלה הארצות הספרדי פרנסיסקו הרננדס דה קורדובה. מאוחר יותר הוא אף ניסה פעולות מיסיונריות על מנת להמיר את דתם של האצטקים לנצרות. הוא הכתיר עצמו לשליט האצטקים, כאשר מונטזומה השני – השליט המקורי – משמש אותו בתור שליט בובה. העיר נפלה בידיו של קורטס והביאה את חורבנם של האצטקים רק אחרי מצור שארך ממאי ועד אוגוסט 1521. המצור נערך בשיתוף עם בני בריתו, בני הטלאשקאלה (Tlaxcallān), שבט ילידים מקומי שאנשיו היו אויביהם המרים ביותר של האצטקים.

שתפו פוסט זה
שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email

ליצירת קשר מוזמנים להשאיר פרטים