פונטיוס פילטוס

סצנת המשפט: פונטיוס פילטוס מוצג כדמות מאוד חלשה והססנית שנכנע לרצונם של היהודים ומסכים לצלוב את ישוע בעל כורחו אבל לא מספיק חזק לסרב ליהודים. מי שכן מופיעה כאן כדמות מרכזית היא קלאודיה אשתו- שמדומה למעין קדושה- לבושה בלבן ומתייסרת יחד עם ישוע וחשה את כאבן של אימו ומריה מגדלנה.

סצנת נטילת הידיים- של פונטיוס פילטוס המקושרת בסרט לסצנת נטילת הידיים של ישוע עצמו עם השליחים, שם הוא קורן ומואר. זו סצנת הכנה לקורבן. אולי הסצנות באות להנגיד בין המים המטהרים אצל ישוע ובין המים בהם רוחץ פילטוס- שכנראה אינם מטהרים אלא מטמאים.

נדלג על סצנת הצליבה. בסצנה האחרונה- יש כאן עיצוב ממש דומה לterminator, וזה נראה כמו התחלה לסרט המשך- "נקמתו של המשיח" עם מוזיקה קרבית והכל- התכריכים מתרוקנים, ישוע קם עירום ואנו רואים את ידיו עם החורים מהצליבה. עולמו הרוחני של גיבסון מורכב כנראה מהרבה דימויים קולנועיים.

היום נעסוק בסרטים שאינם מוצהרים כסרטים על ישו. ולכן נגדיר אלמנטים שחייבים להיות:

קורבן- למען הסביבה, קורבן מבחירה, איקונוגרפיה מוכרת לנו- ( צלב) , קוצים, כבשים , הפיתייה- ( מריה מחזיקה את גופו של ישו המת) – הילה / צליבה. שחקני משנה: השחקן ייבגד על ידי מישהו שקרוב אליו ( יהודה איש קריות), דמות של  "יוחנן המטביל" ( אשר תכניס אותו לעניינים) ומיריות: מגדלנה, ומריה האם, קבוצה של אנשים שהולכים אחריו, מסר. ייסורים , לעשות שינוי- יחולל שיוני, גאולה, דרמה צריכה לקרות. הקורבן יחולל שינוי. מאבק- דואליות.

לשבור את גלים חלק מטרילוגיה- שושלת הסרטים עוסקים בממדים רוחניים- דתיים.

סצנה 1: אישה בהירה תחולת עיניים, אדוקה דתית, חיה בעיירה שבה יש מועצת זקני העדה- שמחליטים בכל מיני נושאי דת ועיירה .

יש את הפעמונים– כמוטיב חוזר. הדמות הראשית מאופיינות במעט מוגבלת שכלית ( ילדותית לא מבינה מה קורה סביבה) , תמימה, סוערת, ילדותית , שפויה? היא אחרת/ שונה מהסביבה . היא מתחתנת, סצנה הראשונה- היא מבקשת אישור להתחתן מחכמי הכפר : הטקסט שהם אומרים הוא ישו כקורבן.

סצנה 2 :  בס ( הדמות הראשית) מקיימת דיאלוגים עם אלוהים ( בעצם היא מדברת עם עצמה). אלוהים שלה: קשוח, חמור ונוזף. והוא מקשיב לה, הוא משיב לה, והיא מבקש שבעלה יחזור הביתה בכל מחיר, בעלה חוזר הביתה, עם תאונה- מעבודתו בקידוחי נפט. הוא נפצע והוא גוסס, אבל האלוהים נענה לבקשותיה והחזיר אותו בכל מחיר. בעלה מבקש ממנה לעשות סקס עם גברים אחרים, לא ידוע מה המוטיבציה, שלו לבקש דבר כזה… היא מתחילה בקטןלענות על בקשתו של בעלה, ומצבו של יאן (בעלה)  לא משתפר, והיא מרגישה שהיא לא עושה את זה מספיק טוב- ולכן היא עושה בזאת בגדול.

  • נושאת את האופניים- כמו הצלב. יש את האם הרחומה חברה שלה. "למה עזבתני?" היא שואלת את האל.

לב הסיפור הוא אהבה ללא תנאים- אהבה אמתית. אנחנו לא מאמינים בתור צופים שמה שהיא עושה יכול הביא לגאולה= לרפא את יאן.

היא מנסה לענות על בקשת בעלה- על ידי יחסי מין עם עבדים על אנייה, פעם הראשונה היא לא מסגולת ובפעם השנייה היא חוזרת אל האנייה- מקבלת מכות, ועומדת למות.

פתאום אנחנו מגלים שהיא הצליחה, מתי שהיא מתה- מצבה של בעלה יאן משתפר , כלומר,  היא הקימה את יאן לתחייה. כל הנרטיב של הסרט- משתנה בסוף, היא לא הייתה המשוגעת, היא הביאה לשינוי.

הסצנה בסוף- הפעמונים מצלצלים, הגאולה הגיעה, אבל רק לאדם אחד.

  • הפעמון מצלצל כל פעם שהיא בסירה.

הסרט מקיים דיאלוג עם סרט מוקדם יותר של במאי דני שנקרא אורדנט= מילה , בו מסופר שהבן חושב שהוא ישו ומצליח להחיות אישה. אבל הוא גבר, למה הוא בחר באישה? הקורבנות  היא יותר טוטלית, בדרך כלל היא קשרוה למיניות, מראה צד אחר של הדת: מקום של האישה בממסד הדתי  ( רואים כמה פעמים בסרט שמסקלים אותה מהכנסייה).

אישה ישו גאלת איש אחד. גבר מקריב קהילה. והקרבה היא מאהבה. לנשים אין תחייה והקרבן הוא טוטלי.    

שתפו פוסט זה

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email

ליצירת קשר מוזמנים להשאיר פרטים

3.הדברת פשפשים במיוחד בשבילכם

הדברת פשפשים במיוחד בשבילכם בעיית פשפשים יכולה להפוך לבעיה מטרידה למדי לאורך זמן אם לא מתקיימת דאגה לחלקים שונים בבית

פרנסיסקו דה ויטוריה

הוויכוח התנהל ע"י שני נאומים נפרדים שהתקיימו אחד אחרי השני (ספולבדה אמר את דבריו, יצא מהאולם, ואז לה קסאס עלה

הדרשה של מונטסינוס

האגדה השחורה= היחס האכזרי של הספרדים כלפי ילידי העולם החדש. הדרשה של מונטסינוס: אך התיאור של ההתאכזרות והניצול של הילידים

2.ניקיון איכותי לספות

ניקיון איכותי לספות חברת פוליש לניקוי ספות בזול מבצעת פעולות שנדרשות על ידי כמות גדולה ביותר של עסקים ,במיוחד בשנים

קנדיד

ההתייחסות למושג ברברי- כל מה שמפחדים ממנו, או מזלזלים בו, או לא רגילים אליו- קוראים לו ברברי. זה לא אומר

המפגש עם ילידי העולם החדש

בשנת 1529, נחתם ההסכם "סרגוסה" שמחלק את העולם לא רק בקו הקודם, אלא גם בקו המזרחי. ב-1572- נוסדת מנילה ע"י